keskiviikko 25. syyskuuta 2013

Suunta kohti terveellisempää elämää

Heij jälleen! :) Olen tässä viimeaikoina alkanut miettimään terveyttä ja hyvinvointia enemmän ja enemmän. Olen myös miettinyt omia syömistäni, mikä ei todellakaan ole mitään esimerkillistä... :D Päivien ruokailut saattoivat mennä niin, että söin kerran päivässä ja sillon enemmän kerralla, muuten pitkin päivää napostelin jotain pientä. Tämän takia olen sitten aina väsynyt, eikä ole energiaa tehdä juuri mitään ja olo on lähes kokoajan kuin olisi flunssa iskemässä. Tätä väsymystä yritin sitten siirtää energiajuomilla, jes!

Olen ollut aina hyvin huono huolehtimaan itsestäni, vaikka eläimilleni pitää olla lähestulkoon sitä parasta ja niillä on aina oltava säännöllinen ruoka ja kaikki saatavilla. Olen halunnut aina, että eläimeni näyttävät mahdollisimman hyviltä ja terveiltä... Mutta miksi en tätä ole osannut soveltaa itseeni? : D Olen ruokkinut itseäni suoraan sanottuna ties millä paskalla ja liikkunut aivan liian vähän!

Joten, kaiken mietinnän jälkeen... Miksen tekisi asialle jotain? Niin. Hauskaa, että kaupoissa yleensä se kaikkein rasvaisin ja "paskin" ruoka on sitä kaikkein halvinta ja sitä on helppo niin ollen myös ostaa. Tämä terveysruoka tulee taas yllättävän kalliiksi sen rinnalla.

Olen nyt kuitenkin päättänyt, että haluan alkaa huolehtimaan myös itsestäni, niinkuin huolehdin lemmikseistäni. Olen muuttanut ruokavaliotani täysin. Pyrin syömään nykyään pieniä annoksia noin parin tunnin välein ja juomaan vettä paljon päivässä. :) Olen myös alkanut käymään Edyn kanssa joka päivä tiettyä noin 4 km lenkkiä ripeästi kävellen, tai osittain hölkäten. Jokaisella lenkillä kaloreita on kulunut noin 330. Treenaan myös kotona jalkoja ja käsiä, sekä olen muuttanut ruokavalion terveellisempään suuntaan.

Kunhan minulla on ylimääräistä rahaa, hommaan salikortin. :) Olen löytänyt tästä läheltä tosi kivan tuntuisen kuntosalin, joka on VAIN NAISILLE, eli siellä ei ole ollenkaan miehiä treenaamassa. Salilla on myös mahdollisuus saada personal trainerin sinulle itselle suunnitteleman treeniohjelman. Tätä aion kyllä myös hyödyntää! Olisi jo nyt hinku sinne, mutta jostain se raha on revittävä. : D

Lauantai-aamuna oli ihan kohtuullinen sumu ulkona lenkille lähdettäessä:



Lenkki on oikein näppärä ja mukavasti asuinalueesta huolimatta luonnonhelmassa. :) Koko lenkin aikana, juuri missään ei näy asutusta ja metsälenkin pohjana on hyväkuntoinen hiekkatie. :)


Hyvänä pienenä ateriana on mennyt viili, luumu, banaani, tai joku vastaava. Ja olo on paljon parempi, kuin esimerkiksi energiajuoman jälkeen. :D


Nam! Kanaa, salaattia ja raejuustoa!


Muutaman päivän ajan on nyt tullut syötyä itsepaistamaa lohta. :) Lohipalat paistoin niin, ett kuumalle pannulle lisäsin ripauksen suolaa ja lohet suoraan siihen. Lohelle ei tarvitse lisätä paistorasvaa, koska lohi on itsessään rasvainen kala. Kun suola oli tarttunut lohen hieman ruskistuneeseen pintaan, siirsin palat vuokaan. Päälle ripottelin vielä sitruunapippuria ja kuivattua tilliä. Sitten pistin lohet vielä hetkeksi uuniin +175 C, jotta kypsyivät mukavasti. :)


Ja nam! Hyvää oli:



Minulla on vihdoin hyvät odotukset tästä. :P Onhan sitä aikaisemminkin yritetty niin sanotusti "laihduttaa", mutta olen malttamaton ihminen ja asenteeni on ollut lähes jokaiseen asiaan "Nyt heti pakko justiinsa!". Minulla ei periaatteessa nyt ole mitään tuollaista tuntemusta, en nälkiinnytä itseäni, vaan liikun ja syön terveellistä. :P Uskon kuitenkin, että painoa tällä tavalla tulee tippumaan, enkä pistä ollenkaan pahitteeksi .:P Salille haluan mennä kiinteytymään ja jos vaikka saisin jonkunlaisia lihaksia näkyviin, niin olisi mahtia. :)
Nälkiinnyttämisellä kyllä saa niitä tuloksia nopeasti, mutta eivät ne ole pysyviä, todettu on. :D Dieetitkin ovat hetkellisiä ja niiden jälkeen usein palataan vanhoihin tapoihin ja lihotaan takaisin, ei toimi. Paras tapa olisi muuttaa koko asenne hommaan ja koko elämäntapa ruuasta lähtien, eikä se olisi vain hetkellistä, vaan jatkuvaa elämän mukana. Tähän nyt tähtään ainakin itse hyvillä mielin. :)

Olen lenkeillä opettanut Edyä myös kulkemaan nätisti sivulla niin, että hihna on kiinni lantiollani ja käteni ovat vapaana. Edy kyllä juoksee tosi kivasti vierellä hölkätessä! :) Vaikka alkuun se oli vähän sellaista, että poika koitti pomppia vasten ja "pysäyttää", kun luuli leikiksi, mutta nopeasti hoksasi homman idean. :) Ihmisten ja koirienkin ohi mennään nätisti juostessa. :)) Hyvä me!

1 kommentti:

  1. Oi kiitos kovasti! :) Tosi suloinen sheltti sinulla, näkyy jo kuvista. Pyörähdän tästä lukaisemaan blogiasi. :)

    VastaaPoista